Mina erfarenheter av att växa upp som en invandrad kille i Malmö på 90-talet och om integration i det ituklyvda Sverige.

I området jag bodde i Malmö under mina, i brist på en bra svensk översättning, ”formative years” bodde inte många svenskar. Nästintill inga, egentligen. De få som gick att hitta mellanlandade där, oftast kortvarigt, innan de försvann till andra områden. Andra kom från ytterst trasiga familjeförhållanden med missbruk och dylikt, till den grad utstötta från samhället att de av apati eller brist på val bodde i Bellevuegårdens miljonprojekthus. Måhända betraktades de sistnämnda inte som ”riktiga” svenskar ens av oss, fastän de åtnjöt en märklig sorts respekt bland de äldre. De var suédi.

Fastän ingen av oss träffade eller umgicks privat med svenskar med någon regelbundenhet (vi träffade ju ett par i klassen vanligtvis) visste vi alla att svenskar hatade invandrade. Detta var ett givet faktum. Jag upprepar, för jag föreställer mig att för många är detta oförståeligt, men för oss var det ett givet faktum, så självklart att ingen längre reflekterade över det mer än att konstatera att så var fallet. Svenskar var, för oss, en mystisk och mytisk homogen grupp av blonda rasister, rika makthavare som vi aldrig träffade, och som visserligen tagit emot oss men som inget högre önskade än att bli av med oss igen (http://www.sydsvenskan.se/malmo/i-skottens-skugga/ av denna artikel i Sydsvenskan att döma lever den här föreställningen kvar i allra högsta grad. Finns det sociologiska studier gjorda på anledningen till dess uppkomst och kvarlevnad?). Och när gruppen ”de” var så enhetligt definierat blev bildandet av gruppen ”vi” följaktligen naturligt. Vi, utlänningar, från Bellevuegården. De mot oss. Vi mot dem. Denna indelning av samhället ifrågasattes aldrig. De svenska klasskompisar som var levande bevis på motsatsen ansågs vara rariteter, visserligen svenskar, men inte en del av etablissemanget. Det fanns också de klasskompisar som förstärkte den skeva världsbilden.

Vilka var vi som bodde på Bellevuegården? En brokig grupp människor härstammande från framförallt Iran, Irak, Kosovo, Palestina, Chile och forna Jugoslavien, barn till arbetarföräldrar och akademiker, sekulära familjer, muslimska familjer, katolska familjer, rysk-ortodoxa familjer, barn från konservativa hem och från socialistiska hem, barn från kärnfamiljer, enföräldersfamiljer och söndriga familjer, barn som tyckte om fotboll och barn som tyckte om basket, och som hade endast en sak gemensamt i övrigt: vi/våra föräldrar hade emigrerat till Sverige, och vi identifierades, och identifierade således oss själva, som utlänningar (de flesta av oss var också relativt fattiga, fastän det inte besvärade oss så mycket just då). Vi, invandrare, vi utlänningar. Allierade på grund av vår livssituation.

En parantes: ett märkligt resultat av denna synsätt var att en dialektal brytning av rätt proportion (för mycket brytning var grund för löje samtidigt) definierade en person som en av oss. Utlänningar som inte bröt ansågs vara femtekolonnare, underkuvade svikare som försökte lämna ”sin” grupp och ansluta sig till svensken som inte ville ha med hen att göra (kan tänka mig att en bra jämförelse är om en hantverkare hade kommit till jobbet och börjat prata ”akademiskt”). Därför var det många som kunde prata felfri svenska när de ”härmade” svenskar, men bröt när de pratade normalt. De var inte pga (som kanske vissa trodde) en brist på språklig begåvning.

Rätt tidigt som barn/ungdom insåg man att man placeras och ska placera sig i hierarkier. I hierarkin i klassen, i hierarkin på gården, i hierarkin i samhället. Den ofrånkomliga kapitulationen till den övermäktiga fienden SVENSKEN (och jag tror många kände med sig att förr eller senare i livet skulle man tvingas kapitulera inför hen) kunde hanteras på två föreställda sätt: undergivenhet eller insubordination. Och då man nästan aldrig träffade SVENSKEN, och på så sätt slapp försvara sitt ställningstagande, adderat till en allmänt rebellisk livsåskådning (”vi mot dem”), föll valet allt som oftast på insubordination. Ekonomisk konkurrens var uteslutet. Kulturell konkurrens var svåruppnåeligt. Akademisk konkurrens likaså, bland annat pga våra föräldrars obekantskap med språket och skolsystemet. Eventuellt kunde några konkurrera i idrottssammanhang. Tuffhet var annars många ungas val. Lätt att förmedla, lätt att förstå, och kräver ingen tidigare investering eller grundbygge. För många fanns kanske inte annat heller. Tuffhet mot varandra, och tuffhet mot utomstående, tuffhet inåt och utåt. Skymf mot SVENSKEN kunde användas som en slöja för att dölja ens egenupplevda tillkortakommande i förhållande till denna överhöghet. Man kunde aldrig uppnå samma sociala status, eller ekonomiska status, eller akademiska status, eller kanske ens passa in i hens samhälle, men man kunde placera sig själv högre i tuffhetshierarkin, och det räddade ens självbild och stolthet från totalt annihilation i alla fall. Denna kultur frodades på gården.

Vi blev bi-kulturella snabbt. En kultur hemma (respektfullt, ödmjukt, vänligt) och en kultur ute (respektlöst, skrytsam, provokativt). De som ville betyda något ute på gården var tvungna att anpassa sig.

Och det fanns inget som tydde på något annat.

Problemet med detta upplägg var att tuffheten måste ständigt bevisas inför andra. De allra flesta begränsade sig till tomt prat, men det fanns ett fåtal som var mer benägna att bevisa sin tuffhet med handling. Detta ledde till en uppsjö av problem i diverse skolor, i stan på Gustav, under fotbollsmatcher, på nattklubbar. Oskyldiga ungdomar (och vuxna) tog allvarlig skada. Samtidigt späddes fördomarna på om den oregerliga och våldsamma ”invandraren”, otacksam i sin natur, aggressiv bortom självkontroll. Påståenden som rotade sig inte minst hos samma invandrade som de förringade.

Vändningen, psykologiskt, började för min del 1997. Som deltagare i ett socialt experiment antogs en del av ungdomarna från Bellevuegården, däribland jag, till Slottsstadens högstadieskola, ett läroverk beläget i ett övervägande övre medelklassområde i västra Malmö (från vad jag har förstått i efterhand, i strid mot medelklassföräldrarnas intensiva protester och till deras stora förtret och ilska). Från ryktena som nådde oss om ”Slottis”, som skolan kallades i folkmun, var tiden nu kommen för oss att träffa svensken, den riktiga svensken, rassen. Det var inget vi såg fram emot (även om det var en bättre investering för ens framtid än att gå på Kroksbäcksskolan, det visste vi redan då).

I min klass var jag ensam kille från mitt område, eller så var vi två. En ytterligare vän från ett angränsande område gick också i klassen. I övrigt bestod klassen övervägande av svenskar från villaområdena runt Slottsstaden och Bellevue sjösida (inte att misstas för Bellevuegården). Det fanns ingen att söka sig till i klassrummet, det fanns inget skyddsnät att falla tillbaka mot, ingen bekant från gården att gänga ihop sig med, jag var där i egenskap av mig själv, avskärmad från mina sedvanliga allierade, med en grupp individer som inte delade samma humor, samma sätt att uttala sig på, samma sätt att reagera på och definitivt inte samma sätt att resonera på.

Det föranleder frågan: vad väcker löje? Att inte visa handlingskraft i en spänd situation? Att inte försvara sig mot en orätt? Att inte förstå subtila och intrikata sociala tecken och behöva uttala allt öppet? Att bryta och prata slang? Att hävda sig med skryt? Att vara okunnig om den andres kulturella referenser?

Att ha olika åsikter om vad som är åtråvärt och moderiktigt?

Att ha olika åsikter om vad som är beundransvärt och fint?

En situation kunde se ut så här:

–          Han kallade din mamma för hora precis.

–          Haha, ja.

–          …

–          ”Manneeeen, din mamma är en hoooora jag svär!”

–          … ska du inte göra något?

–          Nej. Min mamma är inte en hora, hon är jurist.

–          Det spelar knappast någon roll! Han förolämpar din mamma, du måste göra något.

–          Varför det?

–          …

”Varför” är en hemsk fråga att ställas inför när man inte har ett bra svar. Enligt gårdskulturen fick en sådan kommentar inte gå ostraffat förbi om man ville bibehålla sin plats i hierarkin. I den här nya obekanta kulturen hade man placerat sig längst ner hierarkin genom att göra en sådan kommentar till att börja med. Det var inget vi förstod då. Vi visste bara att den andres reaktion var oförståelig. Vi fick inte ihop det.

Början av högstadiet, kanske till och med hela det första året, präglades av, från vad jag minns, en ömsesidig misstänksamhet och avståndstagande mellan oss och dem. En negativ spiral tog vid i vissa klasser när Bellevuegården svarade med ökad aggressivitet när svensken visade sitt förakt genom att isolera sig och ta avstånd, och medelklassbarnen tog mer avstånd pga en oprovocerat och obehaglig aggressivitet av hotfulla invandrade.

Men samtidigt studerade vi varandra. Det var ofrånkomligt när man umgicks så tätt inpå varandra, dagligen, vecka in och vecka ut. Man la märke till saker hos de andra som man gillade. Man blev sakta bekant med en ny sorts humor. Bekant med en ny sorts tankesätt. Jag la märke till en inställning där behovet av att ständigt bevisa sig inte fanns, och där atmosfären i vissa avseende var mer befriande. Jag kom också för första gången i kontakt med personer med politiskt konservativa värderingar. Jag kom för första gången i kontakt med starkt anti-feministiska värderingar.  Och med en övertro på sin egen förträfflighet. Jag började förstå varför vissa saker väckte löje hos dem, men inte hos oss. Jag började sakta förstå dem, och därför sakta bli dem.

Jag började för första gången, vid 13 års ålder, efter 10 år i Sverige, bekanta mig med en svensk världsbild. Jag började bli tri-kulturell.

Parantes: det fanns ett fåtal svenska elever som hade vuxit upp i överväldigande invandrartäta områden, och därför också präglats av gårdskulturen (för att passa in i hierarkin osv). Dessa klassades som ”hobbyblattar” av medelklassbarnen och åtnjöt en speciell sorts svidande förakt från dem. Det var som om dessa barn hade gjort ett aktivt val att frångå sin pursvenska kultur, och därför var förrädare. Vad medelklassbarnen inte visste var att även vi hade alla frångått vår hemkultur till förmån för gårdskulturen. De visste inte detta för de var inte bekanta med vår hemkultur. Gårdskulturen var inte vår första kultur. Alla gjorde vad de behövde göra för att passa in där de var mest. På ett sätt kan man säga att vi alla var hobbyblattar.

Och det fanns också gemensamma intressen så klart, det finns det alltid. Tjejer. Fester. Idrott. Prylar. Spel. Instrument. Filmer. Musik. Alkohol.

I åttan festade vi ihop för första gången. Blev fulla på smuggelvodkan Zaranoff och Multivitamin Getränk ute i parken i Mellanheden innan skolans Halloweendisko. Ingen av oss blev insläppt naturligtvis, och därmed var en ny ”oss” och en ny ”dem” (vuxenvärlden) definierat. Efter det började en ömsesidig tillit sakta ersätta misstänksamheten vi tidigare känt inför varandra. När garden sänktes och kraven sänktes och förväntningarna försvann kunde istället allas egentliga personlighet komma fram. Det låter löjligt självklart idag, men det var inte självklart då: jag förstod nu att svenskar inte hatade oss. Jag la märke till att deras uppfattning om oss hade förändrats. Vi började bli individer. I slutet av nian hängde vi hemma hos varandra ständigt. Ett tag var vi oskiljaktiga.*

***

*Disclaimer:

Jag vill klargöra att jag inte har någon psykologisk eller antropologisk bildning, och jag kanske inte använder rätt terminologi i vissa avseenden. Det är bara ett försök att sätta ord på hur jag uppfattade saker. Detta är endast min uppfattning om hur saker hände. Det kan hända att min granne inte uppfattade världen likadant. Detta är en subjektiv beskrivning. Därför använde jag ordet ”svensk” på samma sätt som vi brukade använda då. Därför har jag inte heller någon genusaspekt, för det var inget jag reflekterade över på den tiden.

***

Högstadiet är gränsen till när en sådan här ihopblandning fungerar. I gymnasiet är det redan för sent, alltför sent. Jag har sett det själv, på S:t Petri gymnasieskola i Malmö, när ungdomar från Rosengård försökte ta sig in i medelklass-svenskheten, men fick kalla handen. Kanske hade individerna differentierat sig så pass att de inte kunde tänka sig acceptera någon som inte hade differentierat åt samma håll. Hur som helst var det för sent för dem då. Kanske fick de en ytterligare chans i arbetslivet, även om det ter sig osannolikt för mig. De borde alla blandats ihop på förskolan.

Om Sverige någonsin ska ha en chans till lyckad integration måste invandrade människor blandas med infödda svenskar, under en lång tid, kontinuerligt. Aktiva handlingar och val från politiker måste se till så detta sker. Det krävs varken mer eller mindre.

Ibland hör jag invandrade, eller barn till invandrade som är födda här, som bott här hela sina liv men säger att de är araber, eller iranier, eller bosnier. Inte svenskar. Inte bikulturella. Att leva och bo i Sverige och marineras i dess skolor, i dess arbetsplatser, i dess tv och radio, i dess sommar och vinter, i dess midsommar och påsk, och tro att man inte är åtminstone delvis svensk, att man är totalt opåverkad av allt runt omkring sig. Det är inte det jag menar. Men samtidigt förstår jag vad de menar. Man är en del av systemet, men man är inte inne i systemet. Som en av mina vänner sa ”jag är en livslång inneboende”.

Vissa tror kanske fortfarande att rasist-svensken lurar där ute. Vissa får aldrig sin Slottis. Anledningen till att många invandrade inte integreras är för att det inte finns något för dem att integreras med.

***

 Att vara en invandrare i Sverige är en integral del av ens identitet. Man är en invandrare (iaf om man inte är ljus västeuropé, ljus amerikan, eller dyl). Individens socioekonomiska bakgrund, anledning till emigration och antal år som passerat sedan invandring, tillsammans med individens personliga åsikter, familjebakgrund, karaktär, intressen och status, kan ögonblicken reduceras till intet med det alltäckande substantiv ”invandrare”. Det är enkelt att generalisera om invandrare. Det är lätthanterligt och överbelastar inte hjärnan med det kostsamma arbetet att tillskriva 1 miljon utlandsfödda individer personliga egenskaper, säregenskaper. Jag är en invandrad individ. Men jag är också en invandrare.

Politiker som är positiva till invandring har, enligt min erfarenhet, liten till ingen kontakt med invandrare i sina vardagliga liv. De är proponenter av invandring av moraliska skäl, av etiska skäl men sällan mer än så. De bor inte där invandrade bor, de har inte jobbat där invandrade jobbar. Deras barn går inte i samma skolor och de äter inte ute på samma restauranger. När dessa politiker försöker försvara invandrade blir det således en snårig skog att orientera sig igenom. Hur försvarar man en grupp människor man aldrig möter? Det blir banala känsloargument, ibland ihopvävt med påstående utan belägg. (Fascisterna är inte sena att utnyttja detta för att påvisa att denna imaginära verklighet inte stämmer överens med många medborgares. Känsloargument överhuvudtaget av typen ”det är synd om dem” går inte hem hos många människor som känner sig åsidosatta av samhället, för de har ingen sympati kvar att ge). Jag har till och med hört Björklund försvara invandring med argumentet att barn till exil-jugoslaver i Sverige studerar på högskolor i högre grad än med barn med inrikesfödda föräldrar (ironin i att samma minister som påstår sig stå på ”skoltrötta ungdomars” sida gör en så tydlig distinktion av vad han anser vara framgång/bidragande medborgare).  Då och då väljs en invandrad person ut av dessa politiker för att representera andra invandrade som ett sätt att komma runt problemet. Vi har naturligtvis inget att säga till vid valet.  Ingen bryr sig om Behrang Miri där jag har bott. Ingen bryr sig om Alexandra Pascalidou där jag har bott. Ingen bryr sig om Omar Mustafa där jag har bott. De för inte min talan. Jag har inte utsett dessa människor till min representant. Precis som att jag inte för någon annans talan som inte valt mig som representant.

Invandrade måste börja engagera sig själva som individer.

***

Ett gäng killar från Bellevuegården hänger på Fridhemstorget efter att mörkret har infallit. Sverigedemokraterna går fram till dem och säger ”Grabbar, ni vet det här med att ni tror att alla svenskar är rasister och har därför adopterat en falsk machismo för det är enda som förhindrar er självbild från att förintas totalt, det där är fel. Vi är inte rasister. Och ni har mer att erbjuda världen. Ni kommer få bra jobb och kunna försörja er själva och bli viktiga och bidragande medlemmar av vårt samhälle. Kom så pratar vi lite.”

Nej, det gör de inte. Det är inte deras ansvar. Det är inte deras fel att de killarna finns, och att de killarna är felinformerade. Det är killarnas eget ansvar att ta sig ut ur en värld de inte har en möjlighet att ta sig ut ur. Och när de inte kan står Sverigedemokraterna och pratar med pensionärerna på andra sidan torget om hur landet förstörs av illvillighet.

De säger att antalet våldtäkter i Sverige är det högsta i Europa, och insinuerar att det är invandringen som medfört det, men utelämnar att Sverige har en av världens strängaste sexualbrottslagar som medför att samma handling som är brottslig i Sverige är lagligt i tex Italien (se Assange, J). Det är anledningen till att vi har ett relativt högt antal våldtäktsanmälningar. Att svenska kvinnors kroppar omfattas av mer rättssäkerhet är en positiv sak. Om man brydde sig om att utrota sexualbrott borde man koncentrera sig på sättet män ser på sin rätt till kvinnans sexualitet överhuvudtaget, istället för att etnifiera problemet.

De säger att utrikesfödda är överrepresenterade i brottsstatistiken men utelämnar att de största riskfaktorerna för kriminalitet är dels avsaknad av gymnasial utbildning, dels beroende av socialbidrag. Om man på allvar brydde sig om att motverka brott hade man koncentrerat sig på de allra största riskfaktorerna, istället för att etnifiera problemet.

De har ekonomiska argument om 100 000 nyanlända invandrade om året som suger upp statens intäkter. ”Det är DÄRFÖR du inte kommer till läkaren, medborgare, tänk vad vi kunde gjort med alla de socialbidragspengarna istället.” Riksdagens statistik som dementerar många av dessa myter nämns inte (http://www.regeringen.se/sb/d/17468). Enligt OECDs rapport bidrar varje invandrad i Sverige i snitt 1000 kr/år mer än vad de får av staten (http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/). Detta nämns nog inte. Samhällets krassa ekonomi etnifieras istället.

Allt pensionärerna ser är ett gäng mörkhåriga killar med blanka miner som sitter på ryggstödet av en träbänk. På det sättet man inte får sitta. Och båda vet om det.

Och landet förstörs av illvillighet.

Publicerad av Farshid Jalalvand

Forskare inom molekylär mikrobiologi. Skribent.

28 reaktioner till “Mina erfarenheter av att växa upp som en invandrad kille i Malmö på 90-talet och om integration i det ituklyvda Sverige.

  1. Tack för texten. Den behövdes.

    På ett personlgit plan, tack för att du påminde mig om slottis. Jag är svensk, en av ”de andra”, ett utåtagerande problembarn från Lindeborg som flyttades till slottis i förhoppningen att det skulle få mig på rätt spår igen. Det funkade, men åh vad jag känner igen kulturkrocken du pratar om, hur den utåtagerande machismon plötsligt inte fungerade, men också hur bestraffningarna för att vara en högljudd tjej gick från fysiskt våld på skolgården på lindeborgsskolan till socialt förakt och höjda ögonbryn på slottis. De vänner jag trots allt fick i den nya skolan kom främst från Kroksbäcksskolan. Du gav mig nyss en viktig pusselbit till varför.

  2. Många gånger möts jag av förundran:
    Varför spelar du inte spelet och säger det förväntade?

    Det finns många svar som man skulle kunna ge på den frågan.
    Men det viktigaste svaret är att jag tycker att de sociala reglerna för samtal leder fel.

    Det här inlägget, däremot, det leder rätt. Jag har visserligen inte skribentens erfarenheter.
    Men jag delar hans övertygelse, och jag tror att det som står här är en helt viktig & riktig analys.

  3. Jag har två saker jag vill poängtera. Vissa dagar tappar jag hoppet om människors förmåga att uttrycka sig skriftligt. Det känns som att den gick förlorad i vardagen med emojis. Det får mig som vill hänge mig åt att skriva för resten av mitt liv att känna en sådan hopplöshet. Men den här texten. WOW! Vilket skriftspråk du har. Allt flyter och jag blir helt hänförd av ditt sätt att uttrycka dig på. Sluta aldrig skriva. Vi behöver texter som dina.
    Det andra jag vill ta upp är att din text är fruktansvärt viktigt hur en innehållslig aspekt. Jag har inte levt ditt liv, jag har varit på ”andra sidan” och aldrig förstått hur vårt beteende reflekteras i era ögon. Människor har en förmåga att vara väldigt kalla och oförstående. Även om jag blivit uppfostrad med en syn på mina medmänniskor att alla är just mina MEDmänniskor, vilken bakgrund de än må ha, så är jag inte säker på att jag alltid förmedlar just det. Tack för en fantastisk text! Jag ska be alla mina nära att läsa den.

  4. Det här är den bästa text jag nånsin läst om att växa upp i Malmö.

    Jag gick på Dammfri i högstadiet, där alla, både medelklassvenskarna och invandrarna från Kroksbäck, var tvungna att adoptera tuffheten. Det tog ett halvår att förstå, skolan jag gick på innan var mjuk och fluffig och det fanns ingen mobbing (enligt lärarna, såklart det fanns). Jag lärde mig så mycket under de 3 åren, framför allt om hierarkier, och hur jag skulle ställa mig utanför de traditionella facken utan att tappa respekt.
    Därför var det så ironiskt med kulturkrocken när jag sen började på Petri. Jag såg ut som de andra svenskarna, men pratade och klädde mig inte som dem. Jag var alltid udda och det blev till slut ett ömsesidigt utanförskap, även om jag fick vänner. Det blev väl mer en klassfråga, jag var inte född i Limhamn med 2 läkarföräldrar, hade inte pärlörhängen och rävboa (ja, folk gick runt med hela döda rävar runt halsen, inomhus), utan var en vänsterorienterad feminist. Men jag lärde mig mycket under de åren med.

    Så tack för den här fantastiska analysen, den fick mig att reflektera över min egen historia.

    1. tack för din kommentar, Louise! jag vet vad du menar. hela tonårstidens behov av att passa in och inte bli ”kastlös” så att säga väger nog tungt på många ungdomar. jag gick också på Petri. jag hängde mest i biblioteket under de 3 åren.

  5. Tack för att du tog dig tid att skriva det här. Bra läsning. Jag växte upp i ett område där de flesta var ”typiska svenskar” sedan många generationer. När jag träffade invandrarkillar förvånades jag ofta över deras aggressivitet, i synnerhet när de var i grupp. Tror att det ligger mycket i din analys.

  6. Jag blir förundrad vad du menar att politiker måste ta krafttag så fler blandas med varandra socialt? I praktiken en god idé, faktiskt, Men inte om det innebär att politiker inkräktar på människors rätt att få välja skola eller bostad.

  7. några här som skriver att OECD-rapporten hade olika beräkningar varav en visade en vinst, och en visade förlust om man tog hänsyn till kostnader för infrastruktur och rättsapparat osv. rätt ska vara rätt, och länkar till annan info finns i ovanstående kommentarer för de som är intresserade av att granska det själva.

    jag vill dock säga att det är talande när en del koncentrerar sig på en enda mening av texten, där ekonomisk argumentation förs för invandring, och betraktar resten av texten som en bisats. jag kunde lika gärna utelämnat den meningen ur texten. den meningen var inte poängen med texten.

    1. Egentligen inte oväntat att just det stycket angrips. Lämnar man en punkt som går att angripa så är det där angreppet kommer. Diskussionen om gårdskultur och vikten av integration är mycket välskrivet och lämnar få trådar att rycka i.

      Huruvida invandringen faktiskt går ekonomiskt plus eller minus är jag inte tillräckligt insatt för att diskutera. Jag hoppas den går plus få jag slipper höra det argumentet, men även om den skulle gå minus så var aldrig den ekonomiska aspekten så viktig i frågan.

  8. Fin text! Välformulerat och genomtänkt. Känns riktigt och sant. Känner inte igen så mycket, det var enklare när jag växte upp på Rosengård på 70-talet, oskuldsfullare. Det fanns ju jobb överallt.

  9. Tack för en fantastisk text. Alla människor i Sverige borde läsa detta och jag är beundrar över ditt agerande. Tack från en själv invandrare!

  10. Väldigt bra text! Intressant. Jag hatar gårdskulturen kanske mer än något annat. Den trycker ner människor, skapar rädsla och är anti-intellektuell.

  11. Intressant läsning och mycket bra skrivet!

    Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara för sent efter gymnasiet. Jag är en av övre medelklassvenskarna och det ska bli intressant att höra vad du tror om det jag skriver.

    Svenska samhället lurar invandrare.

    Samhället uppmuntrar invandrare/invandrades barn att bejaka sin kultur, identitet och hemspråk och vara stolta över det. Samhället gör dem, av välvilja, en björntjänst som senare i livet kommer leda till arbetslöshet.

    Barndomsminne: Jag är 15 år och sitter vid köksbordet med mamma och tränar på min första arbetsintervju i närbutiken. Hon säger att jag måste LE mer och ha på mig skjorta och tröja. Jag blir arg, jag vill inte sitta och le som en clown i finkläder. Hon kritiserar min identitet. Jag är alldeles för cool för att sitta och le i finkläder.

    Jag fick inte jobbet, inte nästa heller och inte nästa efter det. Efter tre intervjuer försöker jag att le lite grann, det går bättre. Efter cirka 10 intervjuer fick jag mitt första extrajobb på bekostnad av min coola identitet.

    Närbutiksinnehavaren var inte i desperat behov av mig. Han kunde välja och vraka bland ungdomar som ville ha extrajobb och valde förmodligen den som såg och verkade trevligast. Den han trodde att kunderna skulle uppskatta mest.

    Läxan jag lärde mig var att anpassa mig efter den som erbjuder det jag vill ha.

    På arbetsförmedlingen är det ingen som vågar säga sanningen.
    Arbetsförmedlingen lär invandrare att skriva CV med korrekt svenska, att det kanske är vidareutbildning som behövs eller att de kanske borde ta körkort för att öka sina chanser.
    Arbetsförmedlingen undviker till varje pris att ifrågasätta någons identitet när det enda som krävdes för att få jobbet kanske var att inte ha på sig ökensandalerna på arbetsintervjun.

    Nutid: På min väg till jobbet passerar jag ett socialkontor. Klockan 08.50 står det varje dag 10-20 personer och köar iklädda, för mig mycket främmande plagg. Burkor, slöjor, färgglada jätteklänningar, ökensandaler och fladdriga kostymbyxor. En salig blandning av olika kulturella attribut som jag, som svensk smygrasse, klumpar ihop till MENA-folket.

    Jag vill bara ta tag i dem och säga. Kom, prata med mig, jag ska visa dig hur du får ett jobb. Självklart vågar jag inte det.

    Istället borde arbetsförmedlingen säga: Titta på de som har jobb, försök klä dig som dem, prata som dem, anamma deras kroppspråk. Bli en av dem.

    Vill du inte acceptera klädkoden, räkna med att inte bli insläppt på festen.
    Vill du ändra klädkoden, starta ett eget företag och anställ vilka du vill

    En invandrare som klär sig som en svensk och pratar som en svensk skulle jag anställa direkt. Det signalerar:

    Ey! Jag är villig att offra fett mycket för att jag vill komma nånstans i livet och jag kommer arbeta hårdare än de andra Suédisarna här.

    Abooo.

    1. Hej Tom. Tack för ditt långa svar.

      Jag håller inte med många av dina synpunkter. Jag tror inte att någon ska göra avkall på sin första/andra/tredje kultur för att passa bättre in. Jag tycker att ju fler kulturer man kan inifrån, desto mer kan man om livet. Det är som att ha två utbildningar ungefär. Man glömmer inte sin första utbildning för att man tillgodogör sig ny kompetens. Jag tycker det är en absolut styrka att vara bikulturell.

      Det är svårt för människor att lära sig nya språk, speciellt helt främmande språk. Det tar tid och träning osv. Jag är säker på att om invandrade kunde lära sig perfekt svenska på något år hade de gjort det. Det är inte så enkelt. Föreställ dig att du flyttar till Kina och ska lära dig mandarin. Man kan inte bara säga ”prata som dem som har jobb så får du jobb”.

      Det finns en stor misstro mot invandrades kompetens i Sverige. Man tror kanske inte att en irakisk elektriker kan lika mycket som en svensk elektriker. Ändock fungerar elen i Bagdad. Man tror kanske inte att en iransk arkitekt kan lika mycket som en svensk arkitekt. Ändock byggs byggnader i Tehran. Man tror inte en bosnisk regissör ska kunna lika mycket som en svensk regissör. Ändock sätts pjäser upp i Sarajevo. Du själv utgår från att människor skulle vara inkompetenta för att de har på sig ”ökensandaler” (jag vet inte ens vad det betyder) och ”fladdriga kostymbyxor”.

      Samtidigt är det väldigt tydligt att många invandrade inte kommer få jobb oavsett hur fin deras CV-layout är och hur mkt de än ler på arbetsintervjuer (skulle de någon gång bli kallade).

      Jag tror, helt ärligt, att mer resurser skulle sättas in för att utbilda arbetsgivare om invandrades kompetens för att göra de mindre ”misstänksamma” mot utlandsutbildad arbetskraft. Det hade varit mitt förslag.

  12. Lustigt att läsa kommentarer till din informativa text. Den lyfter fram en hel del som Bakhtiari tar upp i Kalla det vad fan du vill, en fenomenalt bra bok om läget i min gamla hemstad för somliga av dess invånare. Dessutom gick jag på Petri, dit jag kom från Slottis, efter att ha lyckats bli frigiven från Dammfri efter sjuan, och allt som sägs om den skolan här är rättvisande. Som lärarvikarie kom jag tillbaka till Dammfri och uppmärksammade ett par pojkar som gick för sig själva. När jag frågade dem hur de trivdes på min gamla skola, fick jag svaret – jag minns det än, trettio år senare: ”Det är så konstigt, ingen verkar vilja lära sig någonting här”. De hade nyss flyttats ”upp” från Västra skolan. På tio år hade ingenting förändrats, uppenbarligen, även om jag nu fick se eländet ur ett annat perspektiv.

    Här förtjänar att nämnas att invandringen till Malmö inte hade blivit ett problem än när jag växte upp, men gårdskulturen var mig välbekant; jag växte upp i den. Tuffheten hörde till uppväxten, men mognadsprocessen fick ingen näring på Dammfri.

    Två år räckte inte för att normalisera mig, fastän Slottis var en bra skola på många sätt. Gymnasietiden blev ganska prövande, såväl för lärarna som för mig, men jag tog mig igenom den, mycket tack vare närheten till bibblan, både den på andra sidan gatan och den på tredje våningen.

    Det är intressant att få sina erfarenheter bekräftade av dig och andra i kommentarsfältet här. Dammfri är ett exempel på att samhället tappat kontrollen när auktoriteten inte fungerar. Min bestämda uppfattning är att byggnaderna borde raseras, resterna forslas bort, tomten plöjas upp, samt beströs med salt och beläggas med byggnadsförbud i hundra år. Minst. Möjligen gäller detsamma miljonprogrammen, men det är ju en ekonomisk fråga, förstås. Någon betalar hyrorna.

    För övrigt har du fullständigt rätt om PK-maffian. Det finns ingen substans i deras flumtyckande. Klart och koncist analyserar du detta, med goda exempel. Men vad ska de göra? Att avvika från normen och läpparnas bekännelse har ju visat sig skadligt för karriären. Också i Rosenbad råder hierarkierna. Att DN och övriga gammelmedia förvränger och förenklar, som i rapporteringen om den här OECD-rapporten, är knappast ägnat att förvåna. Sverige lider av konsensussjuka, och därför behövs din rapportering från verkligheten.

  13. (edit: Sorry, det här blev väldigt långt, svara bara om du har tid 🙂 Kan bara hålla med, det här inlägget var av en helt ny karaktär jämfört med hela den övriga opinionen i integrationsfrågan. Det saknas verkligen röster av detta slaget från den kulturen som du beskriver att du härstammar ifrån – välformulerade och reflekterande. Du nämner också en möjlig anledning, nämligen att det i denna ”gårdskultur” odlas en misstro till språket som verktyg och en skepsis mot att utveckla en språklig kvalité som förknippar en med den ”svenska” majoritetskulturen, vilken man vänder sig mot (parentesen om brytning). De uppenbara svårigheterna för nyanlända att tillskansa sig språket förvärras naturligtvis av detta generella motstånd även bland Sverigefödda ungdomar med invandrarbakgrund, jämfört med om man omgavs av en god svenska i bostadsområdet och i skolan. Då berövas man i sin tur av den ovärderliga möjligheten att uttrycka sina idéer och tankar på ett tydligt sätt, vilket naturligtvis skapar barriärer. Resultatet av att du lyckades komma förbi det hindret är otroligt konstruktivt och viktigt.

    Ska passa på att fråga några saker. Du skriver om gårdskulturen, om en homogen kultur som enas i ett motstånd mot det svenska, i meningen det samhällsliga etablissemanget. Jag vill göra en koppling till begreppet ”mångkultur”. Jag minns något Almedalenseminarium där ovan citerade Tino Sanandaji diskuterar det här i termer av ett ”utanförskapets kultur” som bygger just på att identifiera sig som utanför och som präglas mer av amerikansk ghettokultur, genom filmer och musik etc, än arabisk, somalisk eller balkansk kultur. Då är min fråga naturligtvis: hur uppfattar du det mångkulturella i dessa delar av Malmö? Skulle du säga att den traditionella kulturen som ungdomar med invandrarbakgrund får med sig hemifrån kommer till uttryck i gårdskulturmiljön? Jag tolkar det som att ditt svar är nej, och isåfall, vilka nackdelar finns? Eftersom jag inte är inkluderad där kan jag bara uttala mig om Malmö i sin helhet, där jag upplever att mångkultur mest är ett fint ord men inte existerar i praktiken, för att vara lite hård. Det finns många initiativ, men samtidigt en överskuggande brist på dialog mellan detta ”utanförskapets kultur” och ”svensken”. Hade varit intressant att höra din syn.

    Om du känner att du kan uttala dig: hur ser du på problematiken idag, i Malmö/nationellt? Förbättringar/försämringar?

    Och sedan, såklart: vad finns det att göra? Som ståendes politiskt till vänster så slår jag inte ideologisk bakut inför tanken på en viss reglering vad gäller bostads-/skolplacering, i syftet att erbjuda så många som möjligt en rimlig chans att integreras, främst språkligt, för allas vinning. Kommer det räcka att pytsa in pengar i fler projekt och samtidigt låta bostadssegregationen öka?

    Som sagt, om det inte var tydligt nog, tack för inlägget. Det borde naturligtvis upp hos de stora medierna. Kan man tipsa deras debattsidor? Ska kolla upp det…

    /23 år, Seved/Augustenborg

    1. Hej Adam, tack för din kommentar.

      Du tar upp många svåra frågor, och jag hinner kanske inte ge ett bra eller uttömmande svar på någon av dem.

      Visst är det så att ungdomarna från dessa områden ”gravitate” mot amerikansk ghettokultur som i mångt och mycket är en kopia av gårdskulturen. Tom självhävdelse, aggression, provokation, chauvanism är saker de har gemensamt.

      Sen vill jag belysa att det finns en distinkt generationsklyfta mellan människor som invandrat till Sverige i vuxet ålder, och ungdomar som är födda/uppvuxna här. Jag har sett (och försökt återge) perspektivet av de senare. Men de bor båda två i dessa områden. Jag skulle nog säga att den ”äldre generationen” bidrar med mer multikultur än vad den yngre gör. Men man kan naturligtvis aldrig dra en linje mellan de och säga att ”du är si och du är så”. Vi är alla präglade av allt runt omkring oss.

      Jag tror det som borde prioriteras är att gårdskulturen krossas. Det kan man inte göra genom att endast öppna en fritidsgård och tro att allt är frid och fröjd. Fritidsgårdar behövs, men det som behövs ännu mer är att kompetent folk är hands on och går och pratar med dessa ungdomar, visar på deras bristfälliga uppfattning och inställning, tar runt dem och visar de andra saker än det de är vana vid. Folk som kan slussa in dem i andra ”kulturer”. Och man måste börja tidigt, och vara konsekvent aktivt genom låg-, mellan- och högstadiet.

      Och som jag skrivit, tycker jag att man ska beblanda barn och ungdomar mer, och ge de aktiviteter som enar de snarare än delar dem (sätter inte mkt värde till idrottsarrangemang av den anledningen). Det är naturligtvis svårt att slussa runt barn varje dag, jag förstår de praktiska problemen med ett sånt förslag. Men man kan börja med att ha tex en ”kompisförskola” som man paras ihop med och träffas på folkets park tillsammans. Fika och leka osv. Brevväxla kanske. Inte träffas 2 gånger om året, utan kanske 2 gånger i veckan.

      Frågan är sen hur man ska göra i mellan- och högstadiet… det är en kritiskt tid då…

      Igen, jag vill poängtera att det är väldigt svårt att ge bra och uttömmande svar på dina frågor, men det var några tankar som uppstod spontant.

  14. Jag gick på ”slottis” under samma period och känner igen det somd u säger, Svenska samhället kommer aldrig anställa en ”invandrare” på samma basis som en invandrare, Jag bestämde mig ganska snabbt att jag skulle studera till systemvetare , fick dock aldrig ett jobb var tvungen att flytta utomlands tillsist och där har jag bott sen 2002

  15. Jag blandades hela grundskolan. Jag ser ut att vara helsvensk (och låter som en) men är det inte. På gymnasiet hamnade jag bland svenskarna. Alla hette Karlsson och Grankvist. Jag föraktade dem. Fortfarande trivs jag dåligt i helsvenska sammanhang – har svårt att riktigt knäcka den sociala koden.
    Det är så konstigt att medelklassvensken med eftertryck kan sjunga invandrarnas lov och försvar och samtidigt ha så lite tålamod med föräldrar som vill ha könsuppdelad simundervisning, t.ex. Men jag tror jag förstått varför. De har fått lära sig att det inte finns några egentliga skillnader mellan invandrarna och dem. Att det verkligen bara är maten och hårfärgen och efternamnet.
    Jag tror alla som växt upp i blandkulturer vet bättre. De vet att syrierna ofta har andra regler hemma än libaneserna. Att det är en väldig skillnad på att kalla sig kaldé eller irakier. Att polacker och ungrare har helt olika ärr från kommunisttiden. Man gör schabloner av olika nationaliteter – schabloner som bygger på faktisk erfarenhet. Och det finns skillnader. Rätt stora skillnader ibland. Man blir kär av olika skäl, bildar familj av olika skäl, väljer yrke på olika grund, motiverar varför man ska orka fortsätta leva olika. Allt det som genomsnittssvensken nog skulle definiera som ”innerst inne” är rätt olikt (det är inte det riktiga ”innerst inne”, så klart – men hur många fattar det?).
    Jag tror det är därför vi har det som vi har det med Sverigedemokraterna. Svenskarna har fått lära sig att den största skillnaden är hårfärgen – men när invandrarna kommer till staden fattar de rätt snabbt att skillnaderna är större än så. Och de har inte utrustats och förberetts på att skillnaderna inte påverkar det verkliga innerst inne. Så de hatar.

    1. Tack Farshid för att du gett mig ett uppvaknande och mycket mer förståelse av unga invandrare med attityd. Du har ett helt nytt sätt att beskriva problemen i mötet mellan svenskar och invandrare. Hög igenkänningsfaktor!

  16. Hej!
    Väldigt bra skrivet. Väcker verkligen många tankar och funderingar. Eftersom jag håller på att skriva en läsjournal får jag veta vad ditt förnam är så att jag kan hänvisa texten ordentligt? Tacksam för svar

  17. Hej. Det jag vill säga dig som skrev texten är att även svenskar är fattiga. Väldigt många svenskar lever i fattigdom. Många av våra pensionärer som faktiskt arbetat hela sina liv i detta land och kämpat lever i fattigdom. De har sin lägenhet men får ut en så låg pension att de knappast överlever.
    Många svenskar är arbetslösa och har svårt att klara sig. Det är en väldigt liten grupp rika svenskar i Sverige. Så även när du kände dig utanför och tyckte ditt språk inte dög, så fanns det flera svenskar som hade det likadant.
    Svenskar som kände sig utanför, utan kontakter, utan pengar, fattiga föräldrar, osv osv.

    Det är en fördom att alla svenskar är rika med en massa pengar på fickan och som lever i ett stort överflöd av kontanter som regnar ner från himlen. Så är det inte alls.

Lämna en kommentar